Moi!

Oon käyny nyt Espoossa asti lomalla äitin kanssa! Mentiin sinne sellasella tosi pitkällä junalla ja meillä oli ihan oma hytti, jossa oli sängyt ja kaikki. Enste me ei kyllä ees meinattu ehtiä siihen junaan, ku se setä, joka meät kävi viemässä, oli unohtanu, että se oli luvannu viiä meät sinne asemalle, ettei äitin varpaat palellu matkalla. Äiti kyllä väitti, että mie olisin muka paleltunu. Äiti onneksi muistutti sitä, nii sitte ku se tuli niin olisin halunnu nuolla sen nenän, mutta ei äiti antanu.

Minun kaveri Peppi tuli mukaan kans sen äitin Sailan kans. Ne on tosi kivoja. Ensten ku se juna lähti liikkeelle siitä kuulu ihan mieletöntä kolinaa ja yritin kertoa äitille, että se ajaa ojaan kohta! Mutta se vain otti minut syliin ja sano, että sellanen ääni kuuluu aina ku se lähtee kiihdyttään. Olin kyllä ihan varma, että se meinas ajaa ojaan. Varmaan väisti oravaa tai jotain.

Junassa oli kivaa, mutta se oli ihan kamalaa, ku ei saanu käyä ulkona pissillä sillon ku ois tarttenu. Onneksi oon jo iso poika eikä minun tartte käyä koko ajan pissillä.

Siellä Espoossa oli monta pikkukoiraa. Tai siis ison koiran pentua ja ne oli saman kokosia ku mie! Niillä oli kyllä tosi terävät hampaat ku niitä tuli monta yhtäaikaa leikkimään minun kanssa. Sitten mie juoksutin niitä ees taas siellä olohuoneessa ja olin niitten pomo! Ne ei kyllä saanu olla koko aikaa siellä lattialla, ku niitten äiti laitto ne takas sinne laatikkoon nukkumaan. Olisin kyllä halunnu mennä sinne leikkiin niitten kanssa, mutta ei äiti antanu. Se vain käski olla vinkumatta niitten perään. Ihan tyhmä äiti, ku kieltää kaiken.

Yhtenä päivänä me ajettiin sen Saila-tätin ja Pepin kanssa autolla jonnekki kauas, missä oli monta Pepin sisarusta! Ja sen koiraäiti ja kaikki! Eikä äiti ottanu minua ulos, ku siellä oli muka ihan liian huono ilma ja oisin muka paleltunu. Pah! Sitten vasta ku ne oli käyny sisällä istumassa pitkän aikaa se otti minut ulos ku oli lopettanu tuiskuttamasta ja sain haistella ja nuolla ainaki melkein kaikkia niitä dobbereita. Ne oli mukavia. Äiti vain ei päästäny minua irti, ku oisin muka ärsyttäny niitä liikaa tai jääny jalkoihin temmellyksessä.

Noh, sitten me tultiin takasin sieltä sellasella samanlaisella tosi pitkällä junalla. Ku oltiin tultu asemalle ja äiti kanto kaikkia tavaroita ja talutti minua niin piti kävellä sellasten kirjojen ohi, jotain romaaneja ne oli. Yks niistä aiko varastaa minut! Vedin äitin äkkiä pois niitten läheltä, ku on se äiti kuitenki niin kiva, etten mie halua muuttaa pois sen luota!

Sain muuten nukkua junassa äitin kanssa yläsängyllä, mutta äiti kyllä ei päästäny minua ulos omasta boksista, ku se väitti että oisin tippunu lattialle. Miten muka oisin voinu tippua lattialle, ku se otti minut sinne ylös sen takia ku lattialla ei ollu tilaa, niin enhän mie olis ees mahtunu sinne asti tippumaan. Joskus tuo äiti on kyllä ihan vajaa.

Nyt me ollaan taas kotona ja mie tahtoisin jo lähtiä uudestaan johonki missä on paljon koiria, mutta ei äiti vielä tiiä, että koska me voitais mennä...

Taikuri